storiesssss

assalamualaikum!

not too late to wish selamat hari raya! maaf zahir dan batin. 
maaf jika terkasar bahasa ke tersinggung perasaan ke bila baca blog ni
yang baik datang daripada-Nya yang buruk datang daripada diri sendiri

okayyyyy
so nak share cerita seems dah lama tak post ehe rindu kit
a few days before raya which last day sekolah
gajus berbuka bersama sama
alhamdulillah dapat juga peluang ifthor sesama ingatkan tak
and it was so fuuuun!
petang pergi bazar ramadhan naik kereta kancilku bersama sama. dalam kereta riuh gila nyanyi lagu raya
excited sangat kononnya
macam nak balik raya sesama pun ada
lepastu sambil tunggu berbuka tengok tv sesama gossip semua
then berbuka and solat berjemaah.
they choosed me to be imam. first time!
terharu sangat hahaha
and then tukar jubah baju kurung semua kitaorang buat photoshoot raya macam tahun lepas. best!
lepastu main bunga api dengan baju tu ahaha srs lawak
ada jiran tu tengok je but who cares?! 
lepastu buat mv raya parody pe semua 
last sekali minta maaf semua and lol i cried kot aha siap buka lagu more than this//one direction konon nak buat sedih last last sendiri yang nangis -.- 
dah nak pukul 11 baru diaorang balik ehe lama gila dol

nextttt
hari ahad last day puasa tu balik kampung
alhamdulillah jalan tak jamm pe semua 
sempatla sampai around 4-5 pm and berbuka sesama 
tapi Allah menguji diri sendiri bila kena gastrik teruk 
jadi bila sampai rumah ma je kerjaku tidur sehinggalah jam menginjak 6.30 
dahlah katil single terpaksa tidur dengan ibu ehehehe
bila azan maghrib maka berakhirlah ramadhan pada tahun ni
perasaan sendiri bercampur baur
ada happy ada sedih
moga panjang umur untuk jumpa ramadhan tahun depan
malam raya duk kemas rumah ma and susun kuih. memang tiap tahun aku ni je yang ditugaskan untuk part kuih raya ni. takde orang lain dah hahah

pagi raya tak dapat solat raya sebab kena siap siapkan ibu and takde teman.
diri sendiri pun siap ke main lama :p
lepastu macam biasalah bergambar bermaaf maafan dan makan 
and then pergi rumah sedara semua 
and and and im not too old for duit raya :))))) ehe dapat lagi rupanya

esoknya pergi beraya lagi tapi pergi rumah kawan ibu. buat open house plus reunion jumpa kekawan lama. 
i got friendss too! 
dapat kawan dengan akak cantikkkk flawless gila ui
and dapat makan macaaaam macam
kawan kawan ibu pun baik! :)
petangnya pergi pantai 
what i love most abt pantai issss tenang je 
aku ni dahlah jiwa berbahasa i mean like suka pakai bahasa gramatis semua maka terhasillah beberapa idea ketika hati ini tenang melihat ciptaan-Nya

esoknya lagi pergi kelab golf dekat dengan pantai juga.
lagilah ramaaaai kawan ibu
makanan pun lagilah banyaaaaak gila 
took a lots of picture dekat sana sebab pemandangan lawa! gambar pun lawa 
petang tu jalan jalan naik motor dengan angah
lalu tepi kubur arwah atuk ayahlong semua

angah: tahun ni tak pergi pun kubur
me: eh jomlah pergi

cenggitu dialognya
dan pergilah kami melawat mereka yang telah tiada
aku paling lama duduk tepi kubur arwah atuk. buang daun kering tarik rumput sambil dalam hati macam berbicara dengan arwah. sambil juga sedekahkan al-Fatihah. 
tanpa sedar air mata menitis jatuh ke pipi. aku lap dengan baju tapi makin lama makin banyak air mata mengalir. 
mula mula takut malu nak nangis depan angah tapi lepas tu ku biarkan je. 
sampailah aku tersedu sedan menahan sedih. sampai angah boleh dengar
aku nampak dia intai tengok muka aku tapi aku duduk jauh daripada dia. 
daripada satu kubur ke satu kubur. makin banyak air mata berlinangan. tak dapat nak tahan. sedih. rindu dalam hati dekat mereka yang telah pergi tak dapat aku tahan.
aku nampak juga angah kesat air mata dan masa nak balik aku nampak hidung dia merah. menangis juga.

dekat kubur atuk, ayahlong, ayahngah dll aku cakap 'adik janji jagakan ibu' 
takkan aku lupa arwah atuk dengan ayahlong pergi masa ibu sakit. macam macamlah yang aku bicarakan dalam hati ibarat berbicara dengan mereka. 
sampailah angah kata 'dahlah' dan beredar. kalau boleh aku tak nak pergi lagi tapi sebabkan dah nak maghrib dan tak elok, jadi terpaksalah.

dan angah taknak ibu nampak aku menangis nanti jadi angah bawa jalan jalan dulu sampai aku dah tak nampak macam menangis baru balik. 

aku ingat lagi semalam ma cakap 
'ma dengan ibu dah tak larat nak pergi kubur jadi cucu dia lah yang pergi melawat. mesti gembira dia bila cucu dia datang' and made ibu cried together with ma. aku diam. kakwa (cousin) pun diam. 

semalam, petang baru balik rawang. 

hajat hari raya nak melawat arwah atuk angah dah makbulkan. alhamdulillah. tapi hajat nak melawat arwah kakak entah bila dapat.... harap satu hari nanti.

p/s: jangan pernah lupa orang yang sudah tiada. jangan. nanti orang juga akan lupa bila kau sudah tiada.

salam sayang,
aniqah

No comments:

Post a Comment