26&27 nov

assalamualaikum & hi!

okay as i promised on my last post............ here it is............ my updated post. huha. sambil dengar lagu lagu feel dekat spotify ni memang feel sangat nak update blog. okay where to start? macam awkward tetiba taktahu kenapa hahahaha macam segan nak cerita lol. cs i know siapa baca hahahaahahha gotcha!

okay okay after soooo long, here i am. bersedia nak luahkan everythings? insyaAllah. maybe not everythings tapi bolehla dapat overview juga kan, insyaAllah. 





okay...........................................................


i took spm like normal students yang lain. amik spm, 

belajar (belajarlah sangat)-pergi sek even ready ke tak-amik exam-habis-balik-freedom on that subject-repeat


every single subject. bm, bi, math, agama, sej, addmaths, physics. 


oh btw, remember theres a student from idk which school, dah lupa. masuk paper i think masa paper bm lagi, i think dia sbp (?), ayah dia meninggal on that day. fyi, masatu i was really cuak. idk theres something yang buat aku takut sangat. but aku positif. nothing will happen. i was like, idk how to describe haih. macam i will feel you one day. macamtu................ takziah untuk dia. idk her. tapi dia mesti kuat sangatkan sebab on first day of spm dah dapat ujian berat. so i am a little bit bersyukur. 

on my tough paper week (addmaths, physics&chemist), my dad wasnt around. dia outstation for a few days. masa malam paper physics baru dia balik. so masa he's not around, masatu ada my second brother, maid, ibu&me. what i regret the most, i usually everytime if my dad outstation, i am surely......... i will........ i am really will sleep with ibu. most of the time. but masatu i was really focus on spm. duduk bilik sesorang, study&taknak gangguan. so i wasnt do what i usually buat. my maid yang temankan ibu. 

aku ingat few days before my life changed, ibu craving sangat nak makan nasi lemak dengan daging rendang. dia cakap 'sedap. tolong belikan'. usually dia makan selalu tak habis. but on that day, licin! until i read, memang a few days before ajal, kita craving nak makan something so bad. memang i think sebulan before dia pergi, dia demam. demam pastu elok pastu demam balik. i remembered i send a picture of her masa awal november in our family's ws. muka dia merah sangat! i thought maybe sebab she's only demam. so maybe sebabtu. sampai my eldest brother cakap "merahnya muka ibu".

i cant remember on what paper masatu, i think physics. memang selalunya aku balik between gap paper pagi dengan petang sebab nak mandi makan solat semua. tapi masatu aku balik, she's cant even bangun. demam teruk sangat. i was really scared tapi masatu kelam kabut i cant do anything. nasib bibik ada, shes the one yang tolong urut and all that. balik je daripada sekolah from paper petang, ibu cakap 'nasib baik ibu tak meninggal tadi'. bayangkan what should i feel???????????????????  she gave me hints for so many times but aku je yang tak sedar. 

aku even mimpi kot about all things happen on the day shes gone tapi aku cuma taknak amik peduli. i prayed to Allah, panjangkan umur dia. nothings going to happen, positive. 

masa malam before exam chemist, maybe korang tahu that i really loveeeee chemistry so memang focus habis study terperap dalam bilik. masatu my dad baru otw nak balik. idk kenapa masatu i was really excited nak ayah aku balik cepat. i didnt even realise masatu. 

and aku memang usually study for a hour camtu pastu mula merayap turun bawah kacau ibu and all that. masatu aku turun. ibu tidur. tapi bunyi ibu tidur................................ idk how to describe. aku risau sangat. i know yang ibu ada paru-paru berair. tapi masatu bunyi dia macam air tu penuh sangat dalam paru paru dia. i told to my brother sambil gelak padahal naik je atas masuk bilik, i cried so hard. risau gila! sebab bunyi dia teruk............... lepastu ayah aku balik, i was really busy with all the chocs pastu ibu cakap dia nak bangun suruh ayah aku angkat. i need to push her from the back sebab dia tak larat nak bangun. ayah aku sampai berpeluh gila nak angkat sebab ibu macam tak berdaya langsung.

i went upstairs, nak tidur sebab esok ada paper kan. paper fav pula hm. pastu around 11pm something i heard something pelik gila. bunyi orang semput. so aku turun balik, check. tengok tengok ibu yang semput. she doesnt even can sit properly do. berpeluh gila sekali. terus jantung aku berdegup laju gila. idk what to think, risau. ayah aku tolak ibu dekat bawah kipas, pasang aircond. aku dengan aniq  gilir gilir kipas ibu kuat kuat lagi. ibu asyik cakap nak baring tapi ayah aku tak bagi sebab nanti susah nak bangun. pastu aku rasa badan ibu, panas gila serious. aku amik temperature badan, almost 40degree kot......... tapi ibu taknak pergi hospital or klinik. idk kenapa pastu aku terus naik atas tidur.... apa yang aku fikir cuma nak tidur sebab esok ada paper...... dahla masatu tidur still dengar ibu sesak nafas kat bawah.................. rasa cam bodo gila sekarang sebab takde by her side. menyesal tak guna dah.... :(

esoknya pagi, i woke up by myself kot. mandi get ready nak pergi sek semua macam usual. lepastu turun nak isi air dalam botol dengan alas perut, aku nampak ibu dengan ayah aku tak tidur lagi. pastu ayah aku kata ibu tak tidur pun sebab sakit perut. rupanya memang tanda-tanda nak ajal, kita buang semua yang dalam sistem penghadaman kita. memang begitu selalunya. ayah aku cakap berapa kali ibu nak pergi tandas until ibu even said to ayah aku........ "ibu rasa ibu nak pergi dah" tapi ayah aku tak cerita anything dekat aku masatu. dah siap semua nak pergi sek dah, aku masuk bilik. salam ibu. tangan ibu sejuk sangat... ibu cakap "goodluck" aku cuma "hm". pastu dia tarik tangan aku macam taknak lepaskan. tapi aku dah lambat aku terus keluar. idk pastu aku terus berdoa "ya Allah panjangkan usia kedua ibu papaku. aku masih perlukan mereka." serious. rasa macam taknak pergi sekolah tapi terpaksa jugak.

dekat sekolah jawab exam chemist, tenang sangat. maybe ibu doa permudahkan aku. doa ibu kan berkat. tapi dalam masa sama, aku tak sabar nak balik. aku fikir ibu semput, nak tengok ibu.

lepas habis paper 2, aku tunggu fir sebab kitaorang dua je selalu balik lain stay. pastu turun bawah tetiba cikgu nadiah dengan cikgu mona datang. diaorang cakap takyah balik cikgu nak buah last touch up. nak buat class. aku kata takpela cikgu nak balik. fir pun sama kata takpe. tapi cikgu tetap nak halang balik sampai cikgu follow dekat tapak perhimpunan halang balik. aku nampak budak lain jalan balik ok je cikgu tak halang pun??? aku dah macam pahal cikgu ni.

aku kata "takleh saya nak balik ada hal family"
cikgu kata "takpe nanti leh settle"
aku dah macam geram gila nak sepak je muka cikgu cuma fikir cikgu je
aku kata "takleh mak saya sakit dekat rumah dia semput"
cikgu still cakap "takpe"
aku dah bengang gila. siap emir datang cakap "sabar eh aniqah" aku dah macam apahal semua orang ni??? pelik gila

aku terus nak marah tapi termenangis cakap "mak saya sakit tak faham bahasa ke" terus aku jalan keluar sekolah. air mata menitik takyah cakap ah geram gila cemana. sampai depan sekolah, cikgu aznida lak halang aku. pastu fir datang cakap "cikgu tak kasi balik" tapi dia nangis. aku lagi confuse campur bengang aku terus cakap "tak faham bahasa ke aku nak balik"

aku lari nak gi kereta aku nampak nisha dengan mak fir. mak fir terus peluk aku tetiba tanya aku ok tak. boleh drive balik tak.

aku lagi la confuse tahap apa dah aku cakap "aniqah nak balik tapi cikgu semua tak kasi balik. aniqah nak jumpa ibu, ibu sakit. semput" pastu mak fir kata dia tahu dia dari rumah aku. aku dah macam eh???? pastu dia ajak balik dia hantarkan. aku ikut je la. aku nak drive time nangeh memang tak ah. aku emo memang drive ke laut~

lintas jalan nak gi kat kete dia pastu tetiba nampak cikgu nadiah dengan cikgu mona lari datang kat aku. cikgu nadiah siap menangis lari pastu pegang aku dia cakap "janji tau paper 3 datang balik. kuat tau tengok ibu". dah takyah cakap aku cemana. siapa yang dekat situ tahula.

aku menjerit "kenapa????" aku confuse tahap apa dah semua taknak bagitahu aku. non stop aku jerit kenapa dalam kereta. menjerit menangis terpekik sampai mak fir bawak kete laju gila. aku asyik fikir kenapa, apa jadi. aku fikir ibu dah takde ke? aku dah anak yatim ke? takkanla?

sampaila dekat gate security amoda, aku dengar fir tanya mak dia uruskan ke pastu mak dia cakap yelah. terus aku lagi kuat menjerit. sebab aku tahu...................... mak dia memang uruskan jenazah.

sampai depan rumah, kete tak stop betul lagi aku terus lari keluar. aku nampak ramai orang. aku harap sangat aku mimpi. aku masuk rumah, aku nampak satu tubuh yang banyak dugaannya di dunia, terpejam mata, tak lagi bernyawa.... atas katil. aku masuk terus aku peluk ayah aku sampai aku hampir pitam nak jatuh. nasib masatu aniq pun pegang aku. aku harap kalau aku pitam, aku bangun balik semua ni cuma mimpi. ayah aku bawak aku duduk dekat kerusi. tenangkan aku.

aku tanya ayah aku.... "kenapa ibu tinggalkan adik" :(


lepas aku dah reda sikit, ayah aku pimpin bawak dekat dengan ibu. aku tengok muka ibu. bersih. putih. comel. ibu siap senyum. ayah aku kata "tengok ibu senyum dekat adik". aku cium dahi dia, sejuk.

terus aku amik yassin, duduk sebelah dia. aku bacakan dia yassin. ibu suka aku baca yassin. dia suka dengar. tapi masatu aku bacakan yassin untuk dia. taktahu cemana nak describe. hati aku retak. luluh jantung aku. sekujur tubuh depan aku yang tidak lagi bernyawa itu insan yang melahirkan aku di dunia ini. yang bersusah payah bawa aku masa dalam kandungan. yang sanggup berperang nyawa untuk bagi aku tengok dunia. yang menghalalkan aku susunya tatkala aku baru melihat dunia. yang menyuap aku makan. hati aku hancur. aku baca yassin teresak. mata berkaca. banyak kali tersekat. sampai aku perasan masa aku baca yassin, cikgu nadiah datang duduk sebelah aku dengan cikgu mona. cikgu nadiah cium kepala aku, usap belakang aku, lagi berderai air mata. habis baca yassin, cikgu bisik suruh naik solat. aku pusing je sekeliling, ramai gila cikgu. pengetua, puan mai, puan faraliza pun ada. terkejut aku. semua tengah baca yassin untuk ibu. alhamdulillah.


habis solat siap, aku turun. aku salam pengetua, dia peluk aku. usap belakang aku. dia bagi aku semangat semua. aku salam orang yang ada, tak makan, aku terus pergi sek balik dengan cikgu. ramai cam terkejut aku still mampu pergi sek sambung jawab exam. alhamdulillah. ibu nak aku berjaya, berkat doa ibu, aku kuat. aku tak buat separuh jalan. aku rasa kalau ibu boleh cakap pun, ibu suruh aku jawab paper. sampai sek terus aku naik atas sebab bilik exam kat atas. muka aku takyah cakap ah, serabut gila. mata bengkak. hidung merah. tudung selebet. orang yang taktahu pape semua confuse. sedang aku sendiri pun masih confuse.

aku duduk depan surau pastu diaorang datang. cakap takziah semua. nas peluk aku sampai nangis. memang aku pun nangis balik. padahal cikgu kata jangan nangis. masuk bilik exam, duduk je dah nangis. aku rasa dari mula sampai habis dalam dewan exam kerja aku nangis. dapat paper nangis. dengan tangan shaking takleh fokus. terus tak fikir tu subj fav aku. aku fikir nak habis jawab pastu nak balik. pengawas peperiksaan tu tetiba datang baca slip aku. pastu dia cakap cam "sedekahkan al-fatihah dekat salah seorang ibu rakan kita yang telah meninggal dunia", aku lagila macam air terjun nangis. masatu baru dorang faham kot kenapa aku serabut. pastu pengawas tu pujuk aku. dia usap aku. sepeket tisu aku bawa masuk dewan yang saiz besar tu, habis. aku ingat buat graph pun kelaut sebab shaking. semua ke laut. aku rasa 40min kot aku jawab, terus aku keluar lepas semak sekali imbas. the first one yang keluar daripada bilik tu. pergi bilik amik beg ketua pengawas tu cakap takziah padahal ketua pengawas tu cikgu lama aku em


terus aku lari pergi pej. kaki shaking gila masatu sebab gastrik migrain semua. hampir nak pitam dekat tangga nasib kuat. pergi pej, pengetua offer nak hantarkan tapi aku tolak. aku pinjam phone pej tapi tetiba blank tak ingat no sesiapa tapi ingat no ibu je so aku dail je nasib angah angkat. aku terus turun pastu terserempak cikgu nadiah dia tanya "ok tak" apa semua.

pastu tunggu angah 10min gak ah. boleh pulak masa tunggu hujan lebat gila dengan angin kuat. pastu jia hui datang kat akutanya ok tak tapi aku hanya mampu senyum. balik rumah terus mandi apa semua pastu duduk sebelah ibu, baca yassin. ramai gila datang. kawan sek, jiran. hanya mampu cakap terima kasih bagi pihak ibu:) sampai jiran rumah lama, kawan ibu dari kampung sanggup datang nak ziarah.

memang lepastu tahlil non stop la. ada group datang je baca yassin.

maybe aku tak ingat siapa yang datang, yang doakan ibu, tapi aku nak cakap terima kasih sangat. orang yang tak rapat pun datang, memang terharu gila. moga Allah balas jasa baik korang. insyaAllah.


bila ramai dah balik, tunggu cousins jauh sampai, i sat next to ibu. menghargai detik detik terakhir dengan dia. kalau boleh nak je baring sebelah dia, peluk dia macam dia selalu suruh, hempap badan dia sebab dia selalu suruh kalau dia sejuk. sampai tersedar aunties belah ayah dah sampai, diaorang cakap badan aku panas. suruh aku rehat, baru aku naik even berat gak hati. nak tido pun lepas beberapa jam gak terkebil sesorang. peluk kekuat bantal peluk ibu. baru tertido. sedar sedar nak dekat pukul 6.


terus bangun, mandi, solat. turun, as usual sat next to her. tunggu abang dengan kakdiyana sampai. pagi tu dekat rumah je ramai gila orang datang. aku tak sempat tegur semua orang..... sebab kelam kabut gila. i feel bad........

around 8 something baru dorang sampai. aku terus peluk kakdiyana, we cried. felt her babybump, cucu ibu yang ibu tunggu tapi takde rezeki.... lepastu barulah ibu di bawa ke masjid, nak dimandi, kafan&solat. sampai dekat masjid, ramai gila orang tunggu. aku tak sempat tegur semua orang.... siapa yang aku nampak je aku salam. yang lain, aku mohon maaf.



pastu nak pergi bilik mandikan jenazah, fir sempat pesan jangan nangis. aku masuk, aku cakap dalam hati, ni kali terakhir adik mandikan ibu tau. diaorang cakap apa aku kena buat. i didnt cry pun masa mandikan ibu. takut nanti nangis takleh mandikan ibu. tu aku kuat. aku pegang tangan dia, basuh rambut dia. i did everything i usually buat kalau mandikan dia. aku cakap dalam hati banyak kali "ni kali terakhir tau, pasni takde dah."

lepastu kafankan, layer by layer. sampai la siap. lepastu cium ibu kali terakhir, mula mula ayah aku. lepastu dorang suruh abang, tapi abang tak kuat lagi so dorang suruh aku. aku cium dahi ibu. said goodbye to her&thanks for everything.. pastu i kissed kaki ibu. dulu ibu cakap "nak syurga cari dekat kaki ibu". aku tak nangis sangat, i saw angah&abang cried. so aku pujuk diaorang. not really pujuk, usap belakang. lepastu ramai beratur nak cium ibu. lepastu ibu disolatkan. aku nak solat, tapi dorang kata aku kotor sebab jubah basah lepas mandikan.



lepastu ke kuburan....... i remembered theres even polis trafik yang jaga kitaorang sebab bos papa pun turun on that day. bila abang ngan angah nak masukkan ibu dalam liang, aku siap panjat atas tanah tu dengan sokongan azreen. aku tak kira aku nak tengok gak. lepastu aku lari ke sudut lain. diaorang dah nak tanam ibu, masatu datang rasa sebak sangat.

dalam hati aku cakap "selamat tinggal ibu....." masatu dah meleleh habis. azreen hugged me. aku rasa nak pitam pun ada. pastu baca talkin i sat next to abang and angah. masa orang tu baca doa, aku pejam mata sebab tahan air mata, tapi failed. meleleh gila. lepastu tabur bunga semua. ibu memang suka bunga, tu letak banyak gila bunga. i even put bunga ros yang ibu punya. ibu dengan bibik jagakan. peliknya bunga bunga ibu selalunya berbunga satu dua je, tapi masa hari dia nak kebumikan, berbunga hampir 6-7. aku petik dengan selamba je tepi rumah.


balik je rumah, even ramai orang lagi time tu, aku tetap rasa kosong. macam ada something hilang. berhari hari lepastu buat tahlil.


alhamdulillah, terima kasih semua. yang datang, doakan, terlibat secara langsung atau tak langsung. moga sentiasa diberkati Allah.


hilangnya seorang insan yang paling aku kuat bergantung tapi tanpa aku sedar Allah ganti dengan ramai insan yang aku tak sedarmenyayangi aku sama seperti dia walaupun sayang dia tidak boleh diganti. orang nampak aku kuat, tapi tika ini pun dah lebih 100hari dia pergi, aku masih mata bengkak bila teringatkan dia. jangan salah anggap, bukan aku tak redha, aku bukan tolak takdir, aku cuma rindu. aku mohon siapa yang baca ni, doakan aku kuat. tak lupa juga, doakan untuk ibu:) aku hargai sangat. insyaAllah, aku akan terus jadi kuat.



alhamdulillah, aku kuat juga untuk taip cerita ni sampai habis. padahal mata bengkak habis. aku nak jadikan memori. mana tahu nanti aku hilang ingatan, aku masih ada post ni untuk ingat kenangan terakhir dengan ibu.


salam sayang,
aniqah



sekiranya anda masih mempunyai sesorang bergelar ibu, hargainya. jangan pernah sia siakan sedetik pun masanya. kerana tika mereka sudah pergi, hilanglah cinta paling agung yang Allah anugerahkan untukmu. 






No comments:

Post a Comment